پیشنهاد سردبیر

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: جلسه ستاد مرکزی اربعین تشکیل شد تا نقاط قوت، ضعف و اولویت‌ها برای اربعین ۱۴۰۴ مشخص شود.

طراحی نقشه راه اربعین ۱۴۰۴ با هدف برطرف کردن نقاط ضعف / کمبود ناوگان حمل و نقل

به گزارش قدس آنلاین، سید مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین در یکصد و بیست و هشتمین جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) گفت: طبق دستور اسکندر مؤمنی وزیر کشور، جلسه ستاد مرکزی اربعین بلافاصله بعد از اربعین تشکیل شد تا نقاط قوت، ضعف و اولویت‌ها برای اربعین ۱۴۰۴ مشخص شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در ادامه افزود: در بخش اول جلسه دوستان و استانداران و تعدادی از رؤسای کمیته‌ها ضعف و کمبودها را بیان و پیشنهادهایی برای ارتقای وضعیت مطرح کردند؛ ضمن اینکه دبیرخانه از قبل نظر کمیته‌ها را دریافت کرده بود.

وی اضافه کرد: جمع‌بندی اولیه رؤسای کمیته‌ها و استانداران بر مبنای مکتوبه‌ای که برای دبیرخانه ارسال کردند، این بود که راهکارهای ارتقای وضعیت را در حوزه خود مشخص و نقشه راهی برای اربعین ۱۴۰۴ طراحی کنند، در بخشی که مربوط به حوزه تصمیم‌گیری و اختیارات است، دوستان از همین امروز کار خود را شروع خواهند کرد.

میراحمدی تاکید کرد: باید تا اربعین ۱۴۰۴ یک تقویم اجرایی داشته باشیم تا بدانیم در این مدت باید چه اقداماتی صورت بگیرد در این صورت وضعیت ارتقا پیدا می‌کند.

وی گفت: بخشی از پیشنهادها در این جلسه مربوط به حوزه اختیارات و اقدامات خود کمیته‌هاست. بخش دیگری نیز مربوط به ستاد مرکزی اربعین که باید جلسه بگذاریم و آن را دنبال کنیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین افزود: در حوزه مسائل زیرساختی خواهش بنده این است که اولویت‌ها به سرعت تا حداکثر ۲۰ روز آینده مشخص و اعتبارات مورد نظر معین و به ما و سازمان برنامه بودجه اعلام شود.

وی تأکید کرد: اولویت‌هایی که در حوزه راه آهن، حمل و نقل و ناوگان عمومی مطرح شد، دنبال خواهد شد، درخواست ما درباره ترک فعل‌های احتمالی و اجرای مصوبه دولت در واردات ۲ هزار دستگاه این است که بازرسی کشور ورود کند؛ چرا مصوبه هیئت دولت بعد از گذشت یکسال نه تنها اجرایی نشده است، بلکه بخش خصوصی که به اعتبار این مصوبه سرمایه گذاری کرده و به کمک وزارت راه آمده تا مشکل و حمل و نقل مردم را حل کند دچار مشکل و خسارت چند میلیاردی شده است. یکسال اتوبوس‌ها زیر آفتاب است و خسارت دیده است.

میراحمدی ادامه داد: دستگاه‌ها حتماً باید نظارتی رسیدگی کند و هر کسی کوتاهی کرده پاسخگو باشد. البته این مسئله ستاد مرکزی اربعین نیست؛ اما، چون مصوبه هیئت دولت این بوده که ۲ هزار دستگاه وارد شود و به حمل و نقل زائران اربعین کمک کند، ما ورود داشتیم.

ضعف اربعین امسال کمبود ناوگان حمل و نقل برای رفت و آمد زائرین بود

وی در حاشیه یکصد و بیست و هشتمین جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) با بیان اینکه جلسه امروز به دستور اسکندر مؤمنی تشکیل شد، گفت: وزیر کشور تاکید داشت که نقاط ضعف و قوت بررسی و اقدامات لازم انجام شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین اضافه کرد: جمع‌بندی جلسه این بود که اربعین ۱۴۰۳ نسبت به اربعین‌های گذشته بی‌نظیر بود. مسئولان رادیو اربعین اعلام کردند که تماس دریافتی انتقادی درباره راهپیمایی اربعین ۱۴۰۳ به تعداد انگشت‌های دست هم نبود و این بی‌نظیر بود.

میر احمدی افزود: آقای دکتر پزشکیان بعد از اربعین در جلسه‌ای از دست‌اندرکاران اربعین ۱۴۰۳ تقدیر کرد.

وی ضمن تقدیر از مسئولان دولت عراق، گفت: همکاری دو دولت، امسال در اوج شکوفایی خود بود و در کمترین مدت به دلیل تشکیل قرارگاه‌های مشترک، مشکلات در کمترین زمان برطرف می‌شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور همچنین از ملت عراق برای مهمان‌نوازی بی‌نظیر آنها از زائران، تقدیر کرد و از ملت ایران نیز به دلیل همکاری و توجه به اطلاعیه‌های ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) تشکر کرد.

میراحمدی گفت: ۳ میلیون ۴۰۲ هزار و ۷۲۴ زائر ایرانی و ۴۳۲ هزار و ۵۴۲ زائر غیرایرانی از مرزهای ایران عبور کردند.

وی با بیان اینکه عبور بسیار سهل و با سرعت زائران از مرزهای ایران و عراق از نقاط قوت ایران و عراق بود، خاطرنشان کرد: زائران توانستند در چند ثانیه از مرز عبور کنند. برابر اعلام رئیس جمعیت هلال احمر در جلسه امروز، هیچ‌گونه فوتی ناشی از گرمازدگی در اربعین امسال نداشتیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: برای مصرف آب زائران ۱۳۰ میلیون بطری آب، ۱ میلیون قالب و یخ ماشین‌های سنگین برای حمل این آب و یخ تعبیه شد و کارخانه‌های تولید یخ نیز در مرزها احداث شد.

میراحمدی با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ هزار متر مربع سایه‌بان ایجاد کردیم و از دولت عراق هم خواستیم که این اقدام را انجام دهند، افزود: دولت عراق بیش از ۴ میلیارد دلار برای اربعین امسال هزینه کردند.

وی گفت: تأمین ارز برای زائران و موکب‌داران بسیار عزتمندانه انجام شد و تخلفی در این زمینه رخ نداد؛ با تعداد معدودی که دچار تخلف شده بودند، برخورد شد و هزینه کسانی که دچار خسارت شده بودند، عودت داده شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) گفت: موکب‌داران خدمات زیادی را در بخش تغذیه با ۸۰ میلیون پرس غذا ارائه دادند و نزدیک به ۱۸ میلیون اسکان شب‌خواب برای زائران توسط موکب‌های ایرانی فراهم شد. وضعیت بیمه بسیار مناسب بود و اکثریت زائران خود را بیمه کرده بودند. ۱۰۱ نفر فوتی امسال گزارش شده که تنها ۱۸ نفر فاقد بیمه بودند و خدمات بیمه‌ای، فوق‌العاده‌ای بود.

میراحمدی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی امسال ضعف زیادی داشت، اضافه کرد: دولت سیزدهم حدود یک‌سال و نیم قبل مصوب کرده بود که ۲۰۰۰ اتوبوس توسط بخش خصوصی تأمین شود. این دستگاه‌ها در پارکینگ‌ها و زیر آفتاب آسیب می‌بینند. در جلسه امروز مصوب کردیم که با دستگاه‌های که در این زمینه قصور یا ترک فعل داشتند، برخورد شود.

وی اظهار کرد: ۷۲ درصد زائران از وسایل شخصی‌خود استفاده کردند و ما پارکینگ‌های ایمن برای این عزیزان فراهم کردیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) گفت: اتباع در اربعین امسال نسبت به سال‌های گذشته با مشکلات کمتری مواجه بودند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.